Miljöbilder från Lenka Railway
 
 

 

 

    Till startsidan Upp en nivå  
 
     

 
  Arbetet med Mellösabanan startade våren 2004 efter många års funderingar.

Starten blev när jag i 60-årspresent av min familj fick ett MAXI startset. Ja mer behövs det inte om intresse finns!

Efter mycket arbete och svett togs den första delen av banan i drift  i juni 2004.

Det är ett hårt liv att vara rallare.

Under sommaren 2004 byggdes ungefär 60 meter räls.

Allt byggs med Märklins flexräls.

 

 
 

I slutet av juni var det dags för den stora invigningen.

Alla var där. I princip var det bara kungahuset som saknades.

Vid det tillfället var stationsområdet endast begränsat till två spår.

 

  Dagen efter invigningen startade ombyggnationen av stationsområdet.

Nu ska det bli fem spår.


 

Det börjar gå mot modernare tider
Behovet av bensin ökar.
Men Mellösabanan hänger naturligtvis med i den tekniska utvecklingen.
 
 

 
  V100 kommer fram ur 'Funkia-världen'

Trafiken på Mellösabanan ökar i takt med att spåren byggs ut.

Här går vi i motsatt riktning mot SJ och öppnar nya linjer i stället för att lägga ner.

 

 
 

 
 

Högtrafik på stationsområdet på Mellösabanan.
Kommer spårkapaciteten räcka?


 
 
 

 
 
 

 
 

Köff II är ett riktigt långsamt arbetslok.
Men en sigel är inga problem att hinna ifatt.


 
 

Även Mellösabanan har råkat ut för grafittiklottrare.

En otäck olycka med dödlig utgång inträffade på Sveriges nationaldag på Mellösabanan.
En stor groda (12 cm) omkom då den försökte passera dubbelspåret vid dammkanten.
Grodan har troligtvis försökt hoppa över första tåget men fastnat i godsvagnarna.
Tåg nummer 2 som kom bara ett par sekunder senare körde då över grodan.
 


 
 
 

 
 
 

 
  Den här härliga försommarbilden har blivit Mellösabanans profilbild.
Nerikes Allehanda gjorde ett besök på Mellösabanan.

Resultatet blev en helsida som i sin tur medförde en kraftig ökning av antalet besökare på www.lenka.se
 


 

En riktigt härlig nostalgitransport.  
 

 
  Är det Köff parad?
Nej, det är dags att ge sig ut för att kontrollera vilka arbeten som behöver göras på Mellösabanan.
Kul att jag får köra med farfars tåg.
Men det verkar som om jag inte får köra med alla loken.
 

 
  Oj, här verkar det som om SJ glömt en hel del prylar.
En härlig sommarkväll var det en veteran-motorcykelklubb på besök till Mellösabanan.