Lok som trafikerar Lenka Railway
 
 

 

 

    Till startsidan Upp en nivå  
 
     

"Födelsedagsloket".

Ett enklare lok som var startskottet för byggandet av Mellösabanan. Loket skall naturligtvis ha en hedersplats på bangården som ett minne av 60-årsdagen.
Trots enkelheten är loket digitalt och har även rökgenerator.


Nu äntligen har Lok 01   fått en skylt som 
påminner om födelsedagen.

 
 

Diesellok V100 (1040)

Fyraxligt diesellok för person- och godstrafik. 
Digitalt, men tyvärr utan dieselljud. Belysningen växlar med körriktning och kan släckas och tändas. Öppningsbara dörrar.

Ett stabilt brukslok som har många körtimmar.
Loket ingick i Märklins superstartsats för skala 1.

Längd över buffert:  38,4 cm.

 

 
 

Tanklok Br 91.

Fyraxligt ånglok med drivning på 3 axlar. Loket är digitalt men saknar ljudeffekter. Baktill finns telex-koppling som kan koppla av vagnar vid digital drift. Strålkastarna kan släckas och tändas. Dörrarna är öppningsbara.
Loket ingick i Märklins superstartsats för skala 1.

Längd över buffert: 33,5 cm.

 

 
 

Tanklok Br 80.

Litet ånglok för kortare godstransporter.
Loket är digitalt men saknar ljudeffekter. Belysning fram och bak som kan släckas och tändas.
Öppningsbara dörrar.
Drivning på samtliga axlar via koppelstänger.
Ett litet trevligt lok som inte alls skämmer Mellösabanan.

Längd över buffert: 38,4 cm.

 

 
 

Tanklok Br 80-005.

Ytterligare en variant av det lilla tankloket BR 80
Detta lok har en ljudmodul som ytterligare höjer stämningen på Mellösabanan
 

Längd över buffert: 38,4 cm

 

 
 

Diesellok Br 218.

Ett dieselhydrauliskt universallok som under 70-talet byggdes i c:a 400 exemplar. Användes till snälltåg, regionaltåg och godståg. Toppfarten var 140 km/tim.

Drivning på alla 4 axlarna via kardanlösning. Inbyggd digital högeffektsdrivning. Inbyggd ljudelektronik med motorljud samt högt eller lågt signalljud. Även missnöjda utrop hörs då loket misständer vid start.
Ett riktigt 'arbetslok' på Mellösabanan.

Längd över buffert: 51,5 cm.

 

 
 

Br 78. Ånglok.

Drivning på tre kopplade axlar. Digitalt med ljudeffekter.Längd över buffert: 46,5 cm

 

 
 

Br 55. Ånglok.

Tungt tyskt ånglok med drivning på alla fyra axlarna.
Loket har två inbyggda funktiondekodrar för belysnings- och ljudeffekter (ångljud, ångvissla mm).
Elektroniken sitter lätt åtkomligt i tendern.
En riktig pärla!

Längd över buffert: 57,4 cm.

 

 
 

Rheingold.

En kopia av det lok som på sin jungfrufärd tillryggalade 662 km på elva och en halv timme. Loket går idag under benämningen BR 18.4. Loket presenterades första gången 1908 och anses fortfarande vara världens vackraste snälltågslok.

Märklins lok har exakt den målning som det lok hade som gick i museitrafik 2003.

Tyvärr är detta ett Maxi-lok vilket innebär att utförandet inte är lika perfekt som i Profi-serien.

Loket är hela 67 cm långt.

 

 
 

Diesellok V100 (2022).

Fyraxligt diesellok för person- och godstrafik.  Detta lok är nästan identiskt med V100 ovan. Skillnaden är att detta lok har dieselljud och tuta. För övrigt är det bara små detaljer som skiljer

Längd över buffert:  38,4 cm. 

 

 
 

Köf II. (1)

Litet diesellok som började byggas i Tyskland under början av 50-talet.
Loket har drivning på båda axlarna. Ljudelektroniken kan återge ljudet av lokets tryckluftsvissla.

Längd över buffert: 20,2 cm.

 

 
 

Köf II. (2)

Ytterligare en variant av Köf II.
Denna variant är utrustad med en härlig ljudmodul.

Skulle förvåna mig mycket om det inte dyker upp fler varianter av detta lok i samlingen.

Längd över buffert: 20,2 cm.

 

 
 

Köf II. (3)

Köf II måste vara populärt. 

Denna utgåva i metallfärg är dock relativt ovanlig
Det ska bli spännande att se hur många varianter av denna udda modell som det går att få tag i.

Längd över buffert: 20,2 cm.

 

 
 

Köf II. (4)

Köf II är som kaniner. Det blir bara fler och fler.
 

Denna gång är det en specialutgåva för Schweiz som letat sig till Mellösabanan. Detta lok ingår i 
en sats tillsammans med tre godsvagnar.
 

Längd över buffert: 20,2 cm.

 

 
 

Köf II. (5-1)

Tro det eller ej. Ytterligare en Köf II har kommit.

Denna gång är det en riktigt ovanlig variant.
Loket har gått i Tyskland. 
En riktigt färgklick på Mellösabanan.
Observera att denna variant har dörrar och även värme i fullskala.

Längd över buffert: 20,2 cm.

Samlingen är nu utökad till 5 st. 
Det lär dock finnas 10 varianter av detta lilla trevliga diesellok.

 

 

Köf II. (5-2)

På senhösten 2006 kom ytterligare en Köff till Mellösabanan. Detta lok är identiskt med loket ovan. Loket ovan har dock skadat tankarna på taket. 
Ska det vara perfekt så ska det!

 

 
 

Köf II. (6)

En solig höstdag anlände ytterligare ett KÖF II till Mellösabanan. 

Denna gång var det Deutsche Bundespost som skall se till att den tyska befolkningen utefter Mellösabanan får sina brev.

 

 
 

Köf II. (7)

Ännu en Köf II har anlänt till Mellösabanan. Men nu börjar vi misstänka att det är svårt att hitta fler varianter till samlingen. Dessutom börjar vi misstänka att det är många nere i Tyskland som fastnad för denna lilla 'knubbis'.

 

 
 

Köf II. (8)

Köf II nr 8 har anlänt till Mellösabanan:

Det här är en variant av 'Post' köffen.
Denna upplaga har dörrar och värme i hytten.
Detta passar perfekt i den svenska vinterkylan. 

Hur ska vi hitta den ljusblå???

 

 
 

Köf II. (9)

Så har nian anlänt.

Det här är en variant av den svarta Köffen.
Framför allt är det den randiga varnings-målningen fram och bak som skiljer detta lok från den vanliga svarta varianten.

 

 

 
 

Köf II. (10)

Är samlingen komplett nu?
Rykten säger att det kanske finns en ljusblå variant? Men vi börjar tvivla.

 
 

Diesellok V36.

3-axligt diesellok för rangerarbeten.
Loket har telexkoppling både fram och bak
En riktig slitvarg på bangården.
Längd över buffert: 20,2 cm.

 

 
 

Diesellok V100 (042-6).

Fyraxligt diesellok för person- och godstrafik.  Detta lok är nästan identiskt med de två V100 loken ovan så när som på färgen. Loket har dieselljud och tuta. 

Längd över buffert:  38,4 cm.

 

 
 

Krokodil.

Serie Ce6/8 av det tunga schweiziska tunga godsloket som populärt går under namnet'Krokodil'.  Denna modell är utrustad med Märklins mfx teknik. Modellen har c:a 10 olika digitala funktioner.

Längd över buffert:  60,6 cm.

 

 
 

Br 94.5

5-axligt tungt ånglok som byggdes i 1236 ex under åren 1914 till 1924. Denna modell är utrustad med Märklins mfx teknik. Modellen har c:a 10 olika digitala funktioner.

Längd över buffert:  39,5 cm.

 

 
 

Br 144

4-axligt ellok som byggdes så tidigt som under 1930-talet. Märklin-modellen är utrustad med den senaste mfx teknik. Naturligtvis är loket utrustat med en rad digitala funktioner. Ljud, telexkoppel mm

Längd över buffert:  47,5 cm.

 

 
 

Diesellok V36.

3-axligt diesellok för rangerarbeten.
Loket har telexkoppling både fram och bak
Loket finns både i en röd och en grön varian
Längd över buffert: 20,2 cm.